S našimi předškoláky budeme pracovat podle stimulační programu pro předškoláky
“ Maxík “ – p. řed. Burgrová a p.uč. Smičková (obě proškolené, s oprávněním využívat program v praxi)
———————————————————————————————————————————–
DESATERO PRVŇÁČKA
Jak připravovat dítě na zvládnutí školních povinností
1. Rozvíjet a vyžadovat jasnou a správnou výslovnost.
- Naučit dítě klidně a pozorně poslouchat čtení nebo vyprávění pohádek a příběhů
- Vyžadovat plnění pokynů a zadaných úkolů.
- Učit dítě soustředit se na vykonávanou aktivitu a nedovolit ,aby odvádělo pozornost jinam
- Vést dítě k dokončení hry, práce, započaté aktivity.
- Zadávat dítěti plnění drobných úkolů doma i v MŠ např. pomoc s úklidem.
- Vyžadovat, aby si dítě uklízelo svoje věci a zvládalo bez problémů sebeobsluhu – hygiena, oblékání, příprava k jídlu, úklid hraček.
- Dbát na to ,aby dítě zdravilo, děkovalo, požádalo o něco a chovalo se vhodněk dospělým i dětem.
- Rozvíjet zvídavost a zájem dítěte (povídáním,podněty,učením) o dění kolem, v přírodě, doma, v MŠ , o zvířatech, o rostlinách, o lidech.
- Zajistit dítěti pravidelný denní režim – spánek hra, dostatek pohybu, hygiena.
Co by mělo znát a umět Vaše dítě, než půjde do školy.
Co je třeba procvičovat .
- Psychomotorický rozvoj
- Schopnost koncentrace
- Pravidelný režim
- Hrubá motorika
- Poskoky na jedné noze, skákání panáka, překážková dráha, házení míčem, běh – slalom….
- Pohybové hry, tanec
- Umět relaxovat
- Jemná motorika
- Často kreslit a malovat
- Práce s papírem – mačkání, trhání, stříhání, lepení …
- Korálky, mozaiky, dětské nástroje
- Poznávání a rozvoj vnímání
- Zrakové – vpravo, vlevo, nahoře, dole, před, za, mezi,rozlišování obrázků
- Sluchové – rozlišovat slabiky (na začátku, na konci, uprostřed slova,vytleskávat rytmus, hledat slova na stejnou hlásku…)
- Pojmy početní – méně, více, stejně, větší, menší, čísla do 10
- Rozvoj řeči – popis děje, popis obrázku, recitace, veršování, seřadit obrázky podle děje, dechová cvičení, foukání, čichání, zadržení dechu.
- Orientace v čase a v prostoru – včera, dnes, zítra, názvy dnů,
- Znát – své jméno, adresu, měsíce v roce, části dne, roční období
Doporučená literatura :
O dozrávání ( než půjdu do školy…) : Eliška Petruchová
Cvičení pravolevé orientace : Olga Zelinková
Hrajeme si s písmeny : Olga Zelinková
Rozvoj zrakového vnímání : Lenka Fábryová
Šimonovy pracovní listy 4.-10.
Jednou budu školákem : Jullienová , Marchalová
Dobrý start do školy : Andersonová , Fischgrundová
Jak připravit dítě na první třídu: Dana Kutálková